dijous, 18 d’octubre de 2018

UN PETIT PRÍNCEP A L'ARNAU ... acompanyat de la proposta de Roser Grivé i Irene de Puig (grup Iref)

Aquest curs 2018-2019 hem inciat un projecte  per treballar a 4 ESO una proposta recollida - en finalitzar el curs passat- quan  vàrem escoltar al C.I.C de Barcelona promoguda per esoola Thau),i   presentada pel grup de l'aprenentatge de la filosofia per a nens i nenes de 6 /18 , IREF .El grup que fa molts anys treballa segueix la filosofia del pensador i filósof M.Lipman . Amb una guia excel·lent realitzada  per la Irene de Puig i la Roser Grive  - mare d'alguns fills i filles del centre - ofereix  una guia de treball a partir de la lectura  -la faula-conte ; "El petit príncep" . 




El projecte es presenta gràcies a l'aportació econòmica de l'AMPA de l'Institut Arnau Cadell per poder tenir una continuitat al llarg dels cursos següents. Així la socialització del llibre ha permès dues coses importants : 
  • en primer lloc poder seguir tothom la lectura en català però a la vegada decidir posteriorment segons la llengua materna triar en quina llengua el volen guardar per sempre en els seus llibres favorits. 
  • en segon lloc poder compartir amb altres generacions el valor del llibre com eina , com saber, com coneixement universal d'una obra que ha traspassat totes les previsions amb el temps. 

Així en primer lloc hem demanat que tot l'alumnat que hi participa obtingui un quadern personal de viatge, d'escriptura i dibuix per anar poc a poc treballant com si fos una experiència filosòfica, reflexiva, literaria única. Per això a mesura que anem entrant l'alumnat a començat a gaudir del diàleg, la problematització, el dubte, l'argumentació, la definició, l'escolta positiva, l'actitud empàtica, les figures analògiques per reavaluar, el treball compartit ..

En les primeres classes vàrem apuntar nois i noies com s'imaginaven que havien de ser els prínceps i les princeses . La pissarra es va omplir de posits grocs agrupats per valors positius o negatius dels dos rols .. El debat va permetre parlar de gènere més enllà del que representa aquest petit príncep tan inusual que ens acompanyarà tot el temps. A quin gènere pertany ? Potser fins i tot algú va dir ."no té cap de gènere".

Les segones hem buscat la biografia de l'autor i així hem vist com era el nostre Saint-Euxupéry.. Per això l'alumnat de francès s'ha apuntat per també llegir el llibre original pel seu compte... 

Els quaderns de viatge , d'escriptura i dibuix poc a poc es van omplint de colors , frases, retalls, dibuixos i així ja tenim identificat aquest pilot d'aviació que un día va ser genial escrivint aquesta obra clàssica. El desert on es va perdre, els rescats que feia , el món imaginari que tenia ...

Per això en descobrir les més de 350 llengües i dialectes que ha estat traduida aquesta obra els nois i noies queden sorpresos de la importància del viatge que inicien. En les enquestes que han passat a familiars i amics així es posa de manifest aquest fet ... 

Esperem que el nostre viatge amb "el petit príncep" sigui inolvidable. 

Ara estem esperant una visita ben aviat perquè altres nois i noies que han treballat l'experiència puguin parlar-nos de com és aquesta aventura... 


Cap comentari:

Publica un comentari