diumenge, 24 de juny de 2018

EL JOC DE ROL EN LA CLASSE DE VALORS



El joc de rol és una eina de motivació i encert per treballar els valors a classe. Enguany amb 3 ESo tot treballant els drets Humans hem derivat a parlar dels drets dels animals. Un tema motivador avui amb tot el veganisme i vegeterianisme que permet preparar un joc de rol.
La classe prèviament és preparada amb una informació bàsica per els conceptes clau , seguidament la pregunta que es fa al grup es sobre si podem parlar de drets i si aquests poden oferir possibilitats com el tracte diferent i fins i tot el fet de decidir no utilitzar-los per ser consumits com una mercaderia o producte.
Seguidament el posicionament del grup permet iniciar una petita simulació sobre un advocat que defensarà la posició de defensa dels drets i un altre que fa de fiscal que cuestiona sobre aquesta necessitat . Cal pensar en secretaris o ajudants , i comissions per cada una de les parts. També un tribunal de justícia amb un president que serà qui valorarà els arguments en un cas o altre.
El rol permet que tothom participi amb un avatar o perfil identificant cada element a favor o en contra , convé que s'identifiquin amb un nom, edat, característiques, estudis, fotografia, etc... i cerquin informació sobre la seva participació per tal de saber defensar la seva posició.

El judici convé que es prepari amb 1 sessió de supervisió per part del professor i que els protagonistes entenguin la dinàmica de respectar paraules, intervenir per torns , amb un vocabulari jurídic interessant de donar abans que comenci. En la primera sessió també es pot afegir per l'alumnat amb una diversitat més plural actors com fotogràf, dibuixant d'escenes, algutzil , ...
En la segona sessió que comença el judici cada part inicia l'estructura de com argumentarà i quins elements utilitzarà per defensar la seva postura. Uns 5 minuts han de preparar-se un petit discurs . Els testimonis són cabdals per jugar amb els perfils i les comissions de defensa o contràries en cada cas. Poden aportar documents com videos, ( exemple superior en el post) i  arxius, fotos, audios, articles...  per tal de garantir que la informació és objetiva.
Resulta interessant que al llarg del judici els tribunals apuntin tot el que es diu esquemàticament i que així puguin valorar al final amb raons qui ha estat el guanyador . D'altra banda és interessant veure com poden argumentar i contraargumentar i per això el paper dels secretaris és vital doncs poden aportar per escrit sempre preguntes i demanar temps mort per contra atacar al contrincant.